Tuesday 5 June 2012

cereta ulam pulak...

Baru lepas makan nasi. Makan nasi goreng je sb tukang masak malas...hehehehe...aku lah tu situkang masak nya.Buat nasi goreng xyah bubuh sayur sb anak-anak xsuka..tu lg la senang...main campak isi ayam + cabai kisar + kicap + nasi...tambah garam secukup rasa...siap! Senang je budak2 sekarang makan. Dulu-dulu kalau nenek (org utara panggil tok) masak nasi goreng...perhhhh...penuh daun kayu. Dah nak jd sedara nasi kerabu lak...hahaha...tp sedapppp. Klu makan nasi mesti ulam penuh meja cicah ayaq asam campur ikan tawaq bakar.Minat makan ulam nie terbawa-bawa sampai ke tua.Tapi dok kat bandaraya memang susah nak dapat ulaman mcm kat kg. Masuk pasartani pun susah nak dpt pucuk pegaga kampung. Yang ada pun pegaga gajah (gajah tgk pun takut nak makan...hahaha..)xsedap. Apatah lg nak dapat pucuk janggus, pucuk putat...emmmm...telan ayaq liur je la. Buah janggus pun dah lama xjumpa...huhu....rindu kerabu buah janggus. Baru-baru ni ada jiran bagi pucuk tenggek burung.Uhhh..sedap makan nasi. Korang tau ka pucuk nie :- Pokok xpernah nampak rupa tp daun tu pernah la makan sb ada jual kat pasar. Daun nie lemak2 ckit. Wat cicah ngan budu..perhhhh...Kata org leh wat ubat darah tinggi...wallahu. Daun nie aku ada tanam kat halaman umah tp dlm pasu je la. Umah aku mmg xdak halaman utk bercucuk tanam. Harap yg mau tumbuh dlm pasu je la. Pokok Sambung Nyawa.......mmg la sambung nyawa klu aku jirus tiap-tiap hari. Cuba 1 mgu xkena ayaq...emmmm...maleh nak cakap. Yang nie ubat kencing manis dan darah tinggi (org kata). Daun bleh direndam dlm air panas mcm teh. Aku men kerja senang je. Petik daun wat ulam xyah dok rendam2...buat byk keja je. Org cina suka tanam pokok nie. Depa pun buat teh jgk. Buat ulam / hiasan ganti daun salad dlm nasi ayam pun sedap tau sb daun nie xdak bau...lebih kurang dgn rasa daun salad je.Kadang-kadang aku campak dlm kuali masa goreng mee....emmm...not bad. Yang nie mak aku suka Orang bandar panggil terung pipit. Aku dah besa panggil terung belanda. Korang panggil terung apa??? Sedap masak sambal tumis ngan ikan bilis. Mak aku suka rebus buat ulam. Aku xberapa suka tapi bedal je la klu org masak...hahaha...Yang ini pulak, Gajus....@ Janggus Putat dan kaum kerabat nya...... Tiba-tiba rindu lak masakan Tok. Asam pedas utara @ asam rebus ikan temenung.....nasi kerabu yg terlebih kerabu dari nasinya....emmm...ayaq tangan tok aku mmg hebat. Sambal belacan cili kering mmg xdak tandingan. Skali-skala bila rindu amat terasa maka lesung batu lah menjadi mangsa. Berdentam dentum tumbuk sambal belacan cili kering...puas hati. Mak masak pun sedap jugak tp maklumlah dah besaq dgn ayaq tangan Tok....Tok tetap no.1. Aku rajin gak merayau Blog kawan tgk depa dok masak mcm-mcm ada. Dari blog Kak Jai..aku dpt bjaq wat puteri ayu spai sekarang jasamu tetap ku kenang.....tmkasih Kak Jai. Aikkkk....bukan kah td aku dok cerita pasai ulam...merewang pulak dah....huhuhu. Oklah...balik pd cereta asal...hehehe...ulaman mmg bagus utk kesihatan. Awet muda tau. Sebab tu aku dok nampak muda je....hahahaha....statement berani mati nie. Adehhh kecuq dah ayaq liur...sambung len kali lah nooooo.. Sebelum undur diri...minta ampun dan maaf dari kwn2 blogger sebab tumpang gambar2 korang. (ceduk google image..huhu)

No comments:

Post a Comment