Monday, 28 March 2011

Aku dlm kehidupan

Aku insan yang lemah...
hanya mampu berserah...

Ramai org pompuan yang dok guna ayat nie. Orang lelaki pun ada gak kot ( ada ka?????)
"aku insan yang lemah" dengar bunyi ayat tu pun dah lemah. Tapi hakikatnya adakah kita nie orang- orang yang lemah. Klu lemah lembut tu mmg lah kena pada orang pompuan tpi jgn la lemah pda segalanya lak. (cehhh..bunyi cam nak provoke lak...hahaha...jgn marah)
Lemah yg ada pada pompuan itulah yang leh menjadi senjata paling bahaya di dunia. Nuklear pun kalah...percaya dak?????
Pompuan yang macamana lelaki paling suka utk dibuat isteri...????
99% mesti cakap....yang lemah lembut, sopan, penyayang, ada sifat2 keibuan, pandai hormati org2 tua dsb. nya yang menjurus kepada ciri2 lemah berhemah. Berapa ramai yang sanggup idup ngan pasangan yang keras dan kasar??? tapi ramai gak yang sanggup idup ngan pasangan begini asalkan bini cantik...(btui ka ada yg sanggup mcm nie????..ish3)
Maksue pernah terjumpa pasangan2 yg mcm nie. Bini punya la cantik..muka cun, body (thumb-up) kulit putih gebu..pendekata klu selisih kot jln tu wajib toleh 2 kali laaa....mmg meletup. Tapi itu sifat luaran. Dalaman????...hangin satu badan. Klu dia naik hantu..perhhhhhhhhhhh...hantu pun takut. Bahasa dengan laki pun men ikut sedap mulut je. Waktu baik...amboiiii panggil laki "B"...sebut diri "ayang"...tpi bila marah uhhhhhh...sedih nak sebut...huhuhu
Ramai pasangan sekarang yg maksue perhatikan cara penggunaan bahasa mereka agak kelakar ckit. Masa bercinta dah guna "papa" n "mama".....(jgn xpercaya...budak sklh pun dah mcm nie)..geli tekak mendengar...hehehehe. Masa awal2 perkahwinan "B" n "ayang".......dah lama2 leh tukar jd "aku" "hang" lak....adehhhh...Nape eerkkkk????
Alhamdulillah..dari awal berkahwin spi la skrg (dah 13 thn...rasa cam baru je..hehehe) maksue masih mengekalkan panggilan "abang"n "chek"...maklumlah org utara. Tak pernah dalam hayat perkahwinan kami (seingat maksue lah) kami berbahasa "kau"n "aku"...mmg diharamkan penggunaan bahasa tu dlm keluarga kami termasuk anak2. malah ada beberapa etika berbahasa yg telah kami suami isteri tetapkan di dlm keluarga. Perkara utama yg harus diambil berat adalah penggunaan bahasa kerana setiap hari ahli keluarga akan berinteraksi melalui percakapan.
Satu pesan maksue pd sume ibu-bapa : JANGAN melabelkan anak-anak..."bodohlah kau nie" "bengong budak nie" "sial ko" dll. perkataan- perkataan yang melambangkan negatif. Setiap patah perkataan ibu-bapa adalah doa utk pengiring jalan hidup anak-anak. Walau sehebat manapun amarah didada...istifarlah sebanyak mungkin utk menghindari kita dari melapazkan kata2 negatif pd anak2 kita....dan org2 di sekeliling kita. Biarlah rupa xcantik tpi tutur bahasa cantik..insyaallah..ramai yg akan suka pd kita. BAHASA JIWA BANGSA.!!!!
UUUiiitttt....dah terkeluar tajuk la.....alamak...nie la akibatnya klu org tua (maksue lah tu) menulis...melalut-lalut.sori erkkk nextime kita sambung lg.



Putera-puteriku....ku doakan perjalanan hidupmu berwarna indah umpama pelangi.

Wednesday, 23 March 2011

Andai aku pergi dulu


Andai aku pergi dulu
entah berapa lama...aku ditangisi
entah berapa lama...aku dikenangi
entah berapa lama...aku diingati
namun....aku tahu
semadinya jasadku dimamah bumi
tapi kasihsayang anak2ku tetap abadi.

wahai putera-puteriku
tidak ku pohon sebeban impian darimu
cukuplah sekadar sekalung doa utkku
diakhir solatmu.
cukuplah setitis ingatan didasar hatimu
mengenang saat-saat manis disisiku
telah ku redha segala kepadamu
dari titisan air susuku.
telah kuampun segala silapmu
walau dari sekecil zarah sekali pun.

wahai suamiku
jangan kau simpan duka dihatimu
jangan kau pendam luka dijiwamu
kerana aku
tidak rela mengikatmu
dengan ikatan janji-janji kita dulu.
saat mataku terpejam kaku
maka ku lepaskan dirimu
terbanglah ke arah mana sahaja yg kau mahu
dan singgah lah dimana-mana sahaja
yang terbaik mengubati lelahmu.

wahai ibuku
ampunkanlah segala dosa anakmu
walau sekecil zarah yg mengguris hatimu
maafkanlah silap salahku
yang sering khilaf
kerana aku jua punya nafsu
yang sering menewaskan akalku

wahai saudara-saudaraku
jangan ditangisi keberangkatanku
maafkanlah segala silap salahku
dan jangan dibimbangi dosa-dosamu
kerana...telah ku redha dan memaafkanmu
andai selama hidupku
menyusah dan membebankanmu
maka...hari ini ku lepaskan segala bebananmu....terimakasih
kerana menjadi saudara-saudaraku.

akhir sekali..

Along
...dipundakmu ku letakkan harapan
bimbinglah adik-adikmu
payungilah mereka di waktu mereka kebasahan
selimutilah mereka di saat mereka kesejukan.

Angah
...dibahumu kugalaskan kekuatan
melindungi kakak dan adikmu
bentenglah mereka dari sebarang kesakitan
rawatanlah mereka dari sebarang keperitan.

Dan....Adik
....didadamu ku sematkan kasih-sayang
siramilah halaman kasih kakak dan abang
bajailah pohon-pohon keindahan
untuk kalian sama-sama berteduh di bawah rimbunannya
mekarlah wangimu utk mengharumkan ikatan kalian.
akan Ibu doakan dari kejauhan...insyaallah.

Monday, 21 March 2011

masih kah...

Arini....tiba2 ingatan ku terhadap dia menjengah di hati. Dimanakah dia???
bertahun dulu..dialah tunggak harapan hidup ku yang ku impikan utk memayungi kasihku
dialah getaran yang menggoncang rinduku. Dialah arjunaku...
Kami dipertemukan di satu daerah yang xpernah aku duga. Siapalah aku utk bergandingan dengan dia tpi salam keikhlasan yang dihulurkan ku sambut dengan kesyukuran. Bohonglah jika aku berkata tidak tertarik pdnya. Tiap kali dia menjengah ke tempatku...hatiku berlagu riang.Walau sekadar secarik senyuman sudah mampu membuai nyenyak mimpiku.
Dari satu gandingan yang ku rasakan tidak sepadan (sb dia hensem....aku lak cantik tahap xcukup makan...hahahaha)kami layari jua impian yang bernama percintaan. Waktu tu aku sedang menunggu keputusan peperiksaan dan dia pulak sedang mencari pekerjaan. Hari ke hari hubungan kami semakin hangat apatah lg aku direstui oleh insan2 yg kusayangi. Ramai yang menyokong perhubungan kami terutama di kalangan sahabat2 dia. Gurauan dan usik-usikan mereka menjadi satu keselesaan utk aku berada dikalangan kawan2nya. Apatah lagi aku ni jenis kepala gila2 gak. Kebanyakan kwn2 dia adalah golongan pertengahan umur maka secara xlangsung corak pergaulan kami turut terkawal...(xder yg over2 punya..tahap jiwang karat je...kih3)
Selepas mendapat keputusan exam..kmi jrg2 bertemu kerana jarak dan waktu yg terhad. Dia pula mendapat tawaran kerja di unit beruniform nun jauh diperantauan. Hanya bingkisan2 rindu yang mewarnai perjalanan cinta kami.Walau berjauhan aku tidak pernah merasa dilupakan kerana setiap kali dia pulang pasti aku dijengah walau sedetik waktu.
Tanpa kami sedari tempoh waktu berlalu terlalu pantas. Seperti baru semalam bertemu tpi rupa2nya aku dan dia telah menjalinkan hubungan selama 7 tahun...masyaallah!!
Akhirnya kata sepakat kami capai. Aku telah bersedia utk melayari istana impian bersamanya.Tatkala keputusan itu aku sampaikan pd dia...senyumannya memancar bahagia sekali.
Selama 7 tahun ini banyak yang telah kami lalui termasuk kisah2 sedih kehilangan org2 yang aku sayangi..termasuk arwah nenek yg merupakan org kuat yang menyokong tugu cinta kami.
Detik indah yang aku impikan rupa2nya noktah hitam dlm percintaanku. Saat2 aku ingin mengukuhkan tali ikatan kami di saat itu juga kemudiku dihempas badai. 7 tahun bercinta namun hancur musnah di hari aku akan disunting. Semuanya salahku. Aku yang menghancurkan semua impian kerana tidak mahu mengingkari tuntutan jasa dan budi insan yg memeliharaku. Andailah waktu itu Nenek masih ada..........hingga ke hari ini tiap kali terkenang kejadian itu, airmataku terasa ingin mengalir lagi...pedih dan luluh hatiku di saat itu hanya Allah yang tahu. Sakit nya tak tertanggung namun ku simpam sedalam mungkin darah yang membuak-buak membanjiri hatiku. Jiwa ku kosong seperti kapas yang ditiup angin. Aku tahu dia jua sedih dan terhiris namun aku sungguh xberdaya.....ini semua terpaksa aku tempuhi.Saat itu seribu rasa membelenggu hatiku. Sedih, marah, benci... dan aku hanyut dlm duniaku sendiri.
Sejak perpisahan itu aku tidak pernah lagi bertemu dia malah mendengar khabar beritanya pun jauh sekali. Bukan tidak ada niat dihati utk bertemunya malah aku amat merindui dia namun aku takut sekali...takut pada kebencian dia terhadapku. MASIH KAH...aku dibenci hingga ke saat ini..?????? Maafkan aku Im...marilah kita sisihkan cerita lama itu dan kita bina ukhwah baru sebagai sahabat. Kau dan aku kini telah mempunyai keluarga sendiri dan memang telah ditakdirkan antara kita tiada jodoh utk bersama. Aku sering tertanya2...di manakah kau sekarang? bahagiakah hidupmu????....dan MASIHKAH aku tersisa di ingatanmu..???

inilah lagu yg sering menemani kesedihanku bila ingatan rindu membelenggu jiwa.

Tuesday, 15 March 2011

Marah



Sifat pemarah itu berasal daripada sifat sombong (ego). Lagi besar ego seseorang lagi besar marahnya. Ini berkaitan pula dengan kedudukan seseorang. Kalau tinggi kedudukan seseorang, besar pangkatnya, banyak hartanya, ramai pengikutnya, maka akan tinggilah ego seseorang dan akan menjadi-jadilah pemarahnya. Sebaliknya jikalau kurang segalanya, maka akan kuranglah egonya dan akan kurang jugalah pemarahnya.


Sifat pemarah ini ada pada hampir semua orang seperti juga hasad dengki. Kenapa kita mesti marah ? Telah berkata Mujahid di dalam sebuah bait syair "Takdir Allah telah putus dan putusan Allah telah terjadi. Istirehatkan hati dari kata-kata "Barangkali" dan "Kalau".

Di antara langkah yang perlu kita hadapi untuk menghilangkan marah ialah :

a) Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s. w. t akan segala tindak-tanduk kita. Allah memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadab kita.

b) Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manus! ia yang hina.

c) Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.

d) Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang yang anda marahi.

e) Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah. Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang jikalau anda di dalam keadaan yang marah.

f) Apabila datang marah, banyakkan baca Ta'awwuz ( A'uzubillahi minas Syaitanirrajim ) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.
g) Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu keranawudhu dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.

h) Jikalau tidak boleh hilang marah dengan hal tersebut di atas, hendaklah tidur. Kerana ianya akan meredakan perasaan marah apabila bangkit daripada tidur

i) Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah.

Kalau kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah orang lain yang melakukan kesilapan, juga tidak suka dimarahi. Tegurlah dengan lemah lembut dan kasih sayang. Satu cara lagi, apabila datangnya marah, sedangkan anda berdiri, maka duduklah, sekiranya duduk, maka bersandarlah, Insha Allah kemarahan akan mulai reda. Dengan cara demikian, seperti ulasan saudara fansuri, keegoan akan berkurangan. Tetapi apa yang berlaku, apabila naik marah, yang bersandar akan mula menetapkan duduknya dan seterusnya berdiri, maka kemarahan sudah tidak dapat dikawal.

Marah ertinya gerakan nafsu diri, seketika meluap darah jantung dari suruhan syahwat utk mempertahankan diri dan utk melepaskan dendam. Cuma kemarahan itu tidak boleh timbul kalau tidak pada tempat dan waktunya. Bila kemarahan telah timbul tidak ditahan dgn fikiran dan akal sebelum! dia menjalar, tidak ubahnya dia dengan api yg membakar, darah naik laksana wap, memenuhi otak, sehingga gelap menyelubungi hati sehingga tidak sanggup berfikir. Menyelimuti seluruh urat saraf, penglihatan nampak kecil bila memandang orang, ketika itu pertimbangan hilang, akal tertutup, fikir tersentak, angan-angan habis. Orang yg marah adalah laksana gua batu yg terbakar api terkurung di dalamnya dan angin masuk juga mengipasnya sehinggalah terkumpullah di dalam gua asap dan wap yang menambahkan panas.. Kedengaran api memakan kelilingnya habis menjadi bara Meskipun diusahakan menyiram.. maka air penyiram itu akhirnya akan menjadi minyak tanah menambah kerasnya api. berbanyak-kanlah beristighfar.. itulah senjata orang2 mukmin.
Dipetik dari : alam artikal islam

Sunday, 13 March 2011

Kehebatan air Zam-Zam

JOHOR BAHRU – Niat seorang bapa untuk membeli roti kepada anaknya setelah pulang dari kerja tidak kesampaian apabila dia menerima panggilan mengatakan rumah yang didiaminya musnah dalam kebakaran di Kampung Sungai Perling dekat Skudai, di sini, malam semalam.

Hamsani Radi, 46 berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 9 malam itu disedari anak perempuannya yang ketika itu sedang menonton televisyen.

“Ketika kejadian, saya dalam perjalanan pulang ke rumah dan singgah sebentar di kedai runcit untuk membeli roti yang dikirim anak saya. Namun belum sempat saya membelinya, saya menerima panggilan daripada jiran mengatakan rumah saya terbakar.

“Saya bergegas pulang ke rumah kerana risau keadaan anak-anak saya. Ketika itu yang ada di rumah hanyalah mereka bertiga,” katanya.

Menurutnya, kebakaran berpunca dari bilik hujung yang disedari anak bongsunya ketika menonton televisyen.

“Tiada apa yang dapat diselamatkan, kami tinggal sehelai sepinggang.

“Dalam rumah ini macam-macam barang yang disimpan musnah, sijil premium BSN, surat beranak, dokumen-dokumen penting dan barang kemas,” katanya.

Katanya, kejadian itu berlaku dengan pantas dan dia bersyukur kerana tidak mengalami sebarang kecederaan walaupun terpaksa menanggung kerugian kira-kira RM40,000.

Hamsani berkata, dia terkejut apabila setelah api berjaya dipadamkan, hanya dua botol air zamzam tidak dijilat api.

“Air zamzam ini disimpan di dalam rumah berhampiran dapur. Saya terkejut apabila semua barang lain di sekitarnya musnah dijilat api kecuali dua botol air zamzam yang hanya renyuk sedikit sahaja,” katanya yang juga merupakan seorang anggota Rela.

Thursday, 10 March 2011

coklat minda



Jom tgk lagi coklat kismis.
Harga 1 btl = rm28.90
kuantiti = 60 biji (utk 1 bln)

*tak payah dok beli banyak2 sb 1 btl leh tahan 1 bulan (2 biji sehari)

jom layannnnnnnnn...



Boring la arini nie. Dok cangak je.....huhuhu
Nak ajak orang sembang pun xdak sapa yang sudi...waaaaaaaaa
Ada yang sudi...tpi xkenai lak....kwang..kwang..kwang
Naik biru dah biji mata dok layan games spi games tu pun dah cemuih tgk muka aku...alahaiii
emmm...layan makan lah pulak. Nak makan apa erkkkkk....makan yg berat2 takut nanti aku bertambah berat lak (mmg dah berat pun...huhu). Jom layan tempeyek lah. Ada orang sebut rempeyek. Ada orang sebut tempeyek. Hentam sja lah janji aku kenai rupa nya. Tpi mana satu yang betui ?????????
Rupa yang lebih kurang sama tpi org sebut tumpi. Apa2 pun aku bedal je janji halal..hehehe
Actualy aku nie peminat kacang. Sebab tu aku suka tempenyek dan yg sama waktu dengan nya.(tpi muka gua mentain lincin beb!!!..walaupun byk makan kacang...xcaya??...mai tgk...hahahaha)
Apa kena kacang dgn muka lak nie?????
Adehhhh merapu btui aku nie.
Dah laaaaaaaaaaa...jom layannnnn.......makan tempeyek.

Mencari cinta.


cinta
kadangkala ia terlalu hampir
menyentuh dan membelai
seindah hamparan sutera
selembut senyuman bayu
semerdu seruling bambu
asyik dan terasyik
memandang bintang tak berawan.

cinta
sering menggugat rasa
sendu dan keliru
meniup api cemburu
membakar rumpun curiga
membadai ombak gelora
di segenap urat nadi
bagai lahar membakar bumi

cinta
mencarimu entah di mana...
lalu adakala
manusia menjadi buta.

tak KENAL maka tak cinta.....sudah KENAL...blm tentu boleh bercinta.
Cintai lah diri sendiri SEBELUM mencintai yang lain.
Rebutlah cinta ILLAHI sebelum cinta duniawi.

Monday, 7 March 2011

Pelamin impian....jom tempah!!!





Minta maaflah pada tuan2 pic nie sb maksue cedok dari blog korang utk wat promosi kat page nie...saja nak tolong promote biz adik beradik.
Sapa-sapa yang berminat nak tahu lebih lanjut bleh hubungi :-

JUWEIN _ 012 7047456 *** klu xdpt contact leh tgalkan msg di hp maksue..atau cari je kat FB (Ahmad Juwein Mohamad)

Saturday, 5 March 2011

Mai tolong perabih........jualan penghabisan stok.


Harga asal = RM199.90
Harga offer = RM150.00 (kos penghantaran percuma)
Size = 46 - 48
Warna = hijau, purple, coklat n biru


Harga asal = RM199.90
Harga offer = RM150.00 (kos penghantaran percuma)
Size = M dan XL sahaja
Warna = purple dan pink


Harga asal = RM159.90
Harga offer = RM120.00
material = cotton liner
size = M - XL
warna = hijau, merah, biru dan coklat


Harga asal = RM59.90
Harga offer = RM50.00
material = cotton (sejuk dan lembut)
size = 40 - 48


Harga asal = RM59.90
Harga offer = RM 50.00
Size = 42 (ada 2 helai shj)

Thursday, 3 March 2011

Salah siapa..???......Dosa siapa..????

KLANG: Seorang pekerja pembersihan sebak sejurus menyedari bungkusan plastik hitam yang disapunya di lantai gerabak komuter, rupa-rupanya mengandungi mayat bayi lelaki baru dilahirkan dan masih bertali pusat.

Siti Khalijah Mat Zain, 37, menemui mayat bayi itu ketika menjalankan kerja hariannya membersihkan komuter dari stesen di Batu Caves yang berhenti di stesen terakhir di Pelabuhan Klang, jam 9 pagi semalam.


“Selepas semua penumpang turun, saya memulakan kerja menyapu lantai di gerabak hadapan. Tiba-tiba saya tersapu satu bungkusan beg plastik warna hitam di bawah kerusi penumpang, betul-betul belakang ruang pemandu. “Saya angkat beg itu dan mendapati ia agak berat. Saya bawa beg plastik itu keluar dan meletakkannya di atas kerusi tempat penumpang menunggu ketibaan tren komuter, tapi tak berani nak membukanya,” katanya.


Siti Khalijah berkata, dia memanggil rakan sekerja, S Kaliyani, 34, yang memberanikan diri membuka plastik itu sebelum kedua-dua mereka melarikan diri selepas melihat ada darah pada bahagian dalam plastik itu. “Kami meminta bantuan rakan lain dan mereka memaklumkannya kepada polis. Selepas plastik itu dibuka, saya sebak apabila melihat di dalamnya ada mayat mayat bayi lelaki yang sungguh comel, masih merah dan bertali pusat,” katanya.


Menurutnya, mayat bayi itu dibungkus dengan kain selimut dengan corak bunga berwarna hijau dan turut terdapat di dalam plastik hitam itu ialah sehelai sejadah bersama senaskhah surah Yasin.


Dia yang semalam genap empat bulan bekerja sebagai pekerja pembersihan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) berkata, penemuan mayat itu menyebabkannya hilang selera makan dan sedih mengenangkan kekejaman individu yang tergamak membuang bayi itu.

*Harian metro-jumaat 4/3/11

Wednesday, 2 March 2011

Hari yang .....

Hari ini nyaris-nyaris aku kena saman. Pagi tadi, pk9.25am aku tergesa-gesa sangat nak p tempat kerja.....bukan sebab apa cuma takut security tahan dah tu kena bayar denda lak sebab lambat jd aku pun bawa keta ikut sesedap rasa je la.....huhuhu
Hangpa nak tau maksue wat apa????
Huh....orang teror punya pasai...jalan no entry aku redah. Dah la seat-belt pun tak pakai. Baru je aku u-turn....alamak!!!!!!!!!!!!..bapak polisi di hadapan. Siap bagi lambaian mesra lak tu..huhu.Tepuk dahi je laaaaaaa.
Aku dah nekad...saman pun saman ler...maksue tak kesah dahhhh....sb memang maksue wat salah..huhu.
Yang paling kelakar dan tak pernah dibuat orang (agaknyer lah)..blm sempat pak polisi tu datang dekat, aku dah serbu serah diri....hahahaha. Tak sempat mati enjin keta, aku terus keluar serahkan kp n lesen..
" waƔlaikumsalam encik....tolong saman saya cepat sikit....saya nak kejar masa ni..tlg lah encik".
Terpinga-pinga abg (muda trang-tang lg...kih3) polis tu.
Atas bawah dia pandang aku dan.................mmg nasib aku baik kot " awak dah tahu salah apa..kan? len kali jgn wat lg...ok, awak leh jln"
Perrrhhhh....rasa cam nak.......abg polis tu....hahahaha....jgn wat hal. Mungkin sebab arini aku cantik kot (uwekkk...sendiri mau muntah la...)
Apa-apa pun..kawan2 sume tolong jgn ditiru aksi ini. Keselamatan jalan raya jangan diambil mudah. Mungkin kita terselamat tpi perbuatan kita leh membawa akibat pada orang len. Sama-samalah kita berhemah di jalan-raya ( aku dah taubat nie..)

Tuesday, 1 March 2011

Cerpen: Di sebalik mimpi (bab 1)

Aku mengatur langkah perlahan. Setapak demi setapak ku hampiri tubuh lelaki itu. Ku jatuhkan punggungku ke kerusi di sebelahnya. Angin malam dingin menyentuh kulitku namun bahang di hati makin membara. Faizal menoleh sejenak memandangku. Mata kami bertentangan. Dia cepat2 membuang pandang seolah2 enggan menatap wajahku. Ku lepaskan keluhan kecil sambil meraup wajah yg terasa panas.
‘kak Jue minta maaf atas sem..”
“dah terlambat!’ Faizal pantas memintas.
‘akak faham..’
‘faham?’….
Mata Faizal menatapku garang. Aku membalas tatapan itu. Aku tidak akan mengalah walau ku tahu bahang yg sedang menyala.
‘apa yang kau faham?’ suara faizal tegang.
Dia bangun membelakangiku. Bahasa nya kasar sama seperti 3 bulan yg lalu.
‘Izal….sampai bila kita harus begini? Bermusuhan begini? Akak dah penat melayan keadaan ini. Kita perlu hidup tpi bukan hidup dlm keadaan begini’
Aku masih berusaha untuk berlembut. Faizal membatu. Terdengar degusan keras dilepaskan.
‘akak dah pilih jln sendiri….izinkan akak…yang lain terserah lah pada Izal..akak redha’
Aku meletakkan helaian kertas di atas meja kecil di hadapanku. Aku telah nekad. Biarlah segala2nya bernoktah di sini. Aku terlalu lelah utk mengharungi semua ini. Aku tewas.
***********************************************************
‘Jue…lepas siapkan bunga tu, tolong ibu pasangkan riben ni yer!!’
Aku cuma mampu mengangguk kepala. Dah berderet senarai keja sedang menunggu sentuhan tenagaku.
‘Aduhhh…klu ku tahu begini nasibku…lebih baik aku ambik cuti lambat sikit..tpi kesian lak pada ibu, sorang2 wat keja nie semua….’ Aku mengeluh sendiri.
‘ooo..merungut yer?’
‘oooopocot…hei! ?’
Faizal hanya tersengih mendengar jeritanku.
‘kok yer pun ko menyampah ngan akak…jgn ler bunuh akak sblm merasa nasi minyak ko’
‘ha.ha.ha…..’ Faizal ketawa besar mendengar rajuk ku.
‘uittt…pengantin mana leh merayau2….pergi balik! Mana leh dtg sini…nanti hilang seri pengantin tau’
‘apa la akak nie…org sekarang mana ada pantang larang. Tiap2 ari pun boleh jumpa.
‘nanti klu xberseri masa bersanding…jgn menyesal’
“tak kisah…asalkan pengapit cantik macam akak dah ler…hahaha’
Faizal ketawa lagi sambil mengacah untuk menggosok kepala ku.
Aku hanya menggelengkan kepala. Melayan kan kerenah si faizal ni mmg sakit kepala dibuatnya. Tapi kami mmg akrab sejak kecil lagi. Anak tunggal maklong Ipah nie mmg mesra dgn keluargaku. Sementelah mak long lak satu2 nya kakak dlm keluarga Abah. Mereka 3 beradik tpi pelik nya ketiga2 beradik nie langsung xder anak pompuan. Hanya aku satu2 nyer yg wujud di tengah kelompok ini. Itu pun setelah abah dan ibu memeliharaku yg diambil dari rumah anak2 yatim. Aku hanya anak angkat tpi aku tidak pernah dibezakan malah aku disayangi oleh seluruh keluarga termasuk 2 org abg serta ibu dan bapa saudara. Mungkin kerana aku satu2nya anak perempuan yg wujud. Entah lah……..
Hampir semua sepupuku telah menjadi milik orang. Kini giliran faizal pula. Ahli perniagaan muda ni mmg glamour. Awek keliling pinggang. Mentang2 ler muka ada komercial value….tpi setia org nyer. Si Julia itu aje lah yg diusung sejak kat kampus lagi. Bertuah lah ko Julia…harap2 kekal lah keanak-cucu.
‘oiiiiiiiiii…berangan yer’
Aku terpinga-pinga.
‘ucikkkk…..akak berangan nak kawin’
Gedebuk…..kusyen comel melayang ke muka Faizal.
‘adoiiiii…..main kasar ekkk’
Kini sasaran bertukar. ‘ibuuuuuuu…..’jeritanku bergema.
Faizal ketawa berdekah2 sambil mengacah-ngacah kusyen padaku.
‘izal…dah ler…xnak bergurau lagi…tgk ni…bila nak siap…penat tau’ aku merungut.
Faizal dtg bersila di sebelah ku.
‘meh abang tolong…..cian sayang bucuk’ Aku menjelir lidah pada nyer.
‘oiiii…klu nak praktis pun….tlg cari org lain ekkk….nak muntah dengar’
Kami sama2 ketawa. Ruang tamu itu riuh dgn suara kami berdua.
********************************************