Saturday 2 June 2012

aku dan pokok getah.

Ternampak pic nie kat blog sorang rkan...tetiba memori lama bagai mengetuk pintu hati. Aku...pokok getah dan biji getah.. Cam leh wat tajuk lagu je...hahahaha. Aku dibesarkan diperkampungan yg unik. Nak tau apa yg unik???...Kampung ku terletak di antara lokasi sebelah kanan estet ladang getah dan sebelah kiri sawah padi... Zaman budak-budak dulu, kat bawah pokok getah lah port terbaek utk lepak. Masih terbayang di ruang mata...aku dan kwn2 main sorok-sorok atau org kg cakap main aci sembunyi di dlam kebun getah. Masih jelas di kotak ingatan...terkedek-kedek aku mengikuti nenek mencari kayu api di dlm kebun getah. Maklum lah time nie umah aku masih guna dapur kayu.. lebih kurang camni lah rupanyer...(cedok image google..huhu)
Korang mungkin xtau.. pokok getah ada special season yg tersendiri.
kemudian....
Cantekkkk....apatah lg klu mlm bulan mengambang...dongak ke langit nampak bulan di celah ranting yg kontang... Bila tiba masa biji getah mula gugur..suasana kebun getah meriah sekali. Bunyi buah getah yg meletup-letup memuntahkan biji-biji nya ibarat satu irama tersendiri....pup!pap!....pup! pap!....sungguh meriah.Masa nie apalagi pulun la main laga biji getah. Susun 2 biji getah secara bertindih pastu ketuk ngan tapak tangan. Yg mana pecah kira kalah...sampai merah tapak tangan pun xpa...janji menang....hahahaha.
Masa nie jugak lah wujudnya banyak lubang congkak (pakat korek kat atas tanah) Tapi kulit buah getah nie bahaya jgk...tajam..klu terpijak..emmmm...tempang lah jgk 4/5 hari...huhu. Yang bagus nya kulit nie bleh wat ganti kayu api. Daun getah yg hijau tu bleh wat bungkus tapai.....sedappppp. Semua nie cuma tinggal kenangan..Estet getah dah hilang dari pandangan kerana dibaham pembangunan.Tak dak lg dah irama buah getah meletup...xdak lg dah daun-daun getah memenuhi halaman...xdak lagi dah cahaya bulan di hujung ranting...semua nya...kosong...kosong...kosonggggg.

No comments:

Post a Comment